Google Instant – dynamické vyhledávání

Posted on Říjen 9th, 2010 in Zpravodajství by admin

Asi není třeba nikomu představovat nejznámější, nejpopulárnější, dokonce i nejkvalitnější vyhledávač od Googlu. Vyhledávač se neustále vyvíjí a snaží se ušetřit čas i nervy uživatelům, kteří ho používají. Google nechce za žádnou cenu usnout na vavřínech a přibližně před měsícem představil novou službu Google Instant, která se do české verze vyhledávače dostala teprve nedávno. O co vlastně jde ?

Google Instant je nová verze vyhledávače, která zobrazuje výsledky v reálném čase. Jde o tzv. dynamické vyhledávání. Jako uživatel ani nemusíte klikat na tlačítko „Hledat“. Stačí začít psát to, co vyhledáváte, a Google vám už automaticky podstrkává výsledky. Se změnou klíčové fráze se výsledky opět ihned mění. Výsledky se zobrazují real-time pomocí technologie AJAX a teď se jenom čeká na názor uživatelů. Samotné dynamické vyhledávání by mělo fungovat všem, kteří používají nejnovější verze prohlížečů Chrome, Firefox, Safari nebo Internet Explorer. Uživatelé s prohlížečem Opera mají zatím smůlu.


Dynamické vyhledávání jde vypnout, protože né každému vyhovuje, ale k tomu se ještě dostaneme. Stačí vyhledat nějakou frázi, abyste se dostali z úvodní stránky vyhledávače. V pravém horním rohu pak můžete dynamické vyhledávání vypnout/zapnout. Google si je totiž vědom toho, že i když jde na první pohled o něco převratného, spoustě lidem se to líbit nemusí.

Teď je tedy otázka, jak tuto službu přijmou samotní uživatelé. Než totiž napíšete frázi o 4 slovech, několikrát se vám obnoví výsledky vyhledávání a to může někomu vadit. Vemte si, že jdete hledat frázi „LCD televize SAMSUNG“. Už jen po napsání prvního písmene dostanete výsledky. Hned co dopíšete písmeno C už Google pochopí, že půjde asi o LCD. Proto se po připsání písmene D výsledky dále nemění. Pak ale dáte mezeru a výsledky se opět změní. Pak připíšete slovo televize a výsledky se opět nemění. Takže už když jste napsali frázi „LCD “ , tak Googlu došlo, že budete hledat LCD televize. Pokud byste ale hledali jenom „LCD“, výsledky byste měli úplně jiné. Takže jenom díky mezeře ve slově dokážete Googlu dost napovědět.

Pro mě samotného je tato služba revoluční především v tom, když něco hledám, ale nevím, jakou mám použít klíčovou frázi. Stačí totiž napsat jenom jedno slovo a Google mi hned dost napoví. Naopak pokud jdu hledat něco, kde už předem vím, co budu používat za frázi, pak mě stále se měnící výsledky akorát otravují. Pro mě má tato služba nějaká pro i proti, ale osobně si myslím, že je to krok kupředu, jen se na tom bude muset ještě trošku zapracovat. Google například už sám uvedl, že by se výsledky mohly zobrazovat po menší časové prodlevě. Takže pokud bych napsal frázi o 4 slovech v nějakém krátkém časovém úseku, potom by se mě výsledky pořád neměnily.

Služba Google Instant neovlivní jenom samotné uživatele, ale například i marketingové firmy a SEO konzultanty. Přeci jen už se nebude optimalizovat jenom pro konečné klíčové slovo, ale pro další slova, která se zobrazí, než se ke konečnému klíčovému slovu dojde. Těžko ale říci, jak bude konečná verze Google Instant vypadat, a proto je na nějaké marketingové úvahy ještě brzo.


Jaké jsou Vaše zkušenosti? Napište nám je..


Jméno *

Emailová adresa *